Auringon vaikutus ihoon

Pitkän talven jälkeen me Pohjolassa pystymme vain vaivoin hillitsemään itsemme, kun aurinko taas odottaa ottajiaan. Aurinko ja lämpö saavat meidät hyvälle mielelle, ja kalpea ihomme tuntuu kaipaavan väriä ja D-vitamiinia. Aurinko ei ole kuitenkaan pelkästään hyväksi. Liiallinen auringonotto voi aiheuttaa ihon ennenaikaista vanhenemista, jolloin iho menettää kimmoisuuttaan ja muuttuu ryppyiseksi. Pahimmillaan seurauksena voi olla ihosyöpä.

Miksi tarvitsemme aurinkoa?

Kun auringon UVB-säteily pääsee vaikuttamaan ihoon, ihon kolesteroli muuttuu D-vitamiiniksi. D-vitamiinilla on tärkeä merkitys veren kalsiumpitoisuuden säätelijänä ja luuston vahvistajana. Tutkimusten mukaan D-vitamiini myös vahvistaa immuunipuolustusta ja vaikuttaa myönteisesti mielialaan. Maaliskuusta lokakuuhun kehomme saa Pohjoismaissa riittävän D-vitamiinimäärän luonnollisesta auringonvalosta. Noin 15 minuuttia kädet ja kasvot auringossa riittää kattamaan päivittäisen tarpeen, joten pitkäkestoinen auringonotto ei ole tarpeen. Vuoden pimeimpinä kuukausina riittävän annoksen saaminen on sitä vastoin varmistettava ruokavalion tai ravintolisien avulla, jotta puutostaudit eivät pääse yllättämään.

Ruskea aurinkosuoja.

Orvaskesi sisältää soluja, joita kutsutaan melanosyyteiksi. Nämä solut aktivoituvat auringossa ja muodostavat pigmenttiä, joka antaa iholle väriä. Väri suojaa meitä auringolta ja toimii kehon omana aurinkosuojakertoimena.

Meillä kaikilla on erilaiset edellytykset selvitä auringon säteistä sen mukaan, erittääkö kehomme vaaleaa vai tummaa melaniinia. Mitä tummemmaksi iho muuttuu auringossa, sitä paremmin melaniini suojaa ihon soluja mutaatioilta. Vaaleaihoisilla ja punatukkaisilla ihmisillä melaniini on vaaleaa ja suojaa huonosti, ja heillä iho muuttuu helpommin punaiseksi ja palaa auringossa.

UV-indeksi

On olemassa määre, joka ilmaisee auringonsäteiden haitallisuutta vuodenajan, vuorokaudenajan ja maantieteellisen sijainnin mukaan. Sitä kutsutaan UV-indeksiksi, ja se mainitaan esimerkiksi

sääsivustoilla. Asteikko on välillä 0–20, ja auringolta on syytä suojautua arvosta 3 ylöspäin. Ruotsissa arvo vaihtelee välillä 0–8 (kesällä 4–8), ja auringon säteily on voimakkaimmillaan keskipäivällä

juhannuksen tienoilla.

Ihon palaminen

Jos iho on palanut auringossa, jäljet näkyvät yleensä vasta muutaman tunnin kuluttua. Iho muuttuu usein punaiseksi ja lämpimäksi ja voi alkaa hilseillä joidenkin päivien kuluttua.

Ihoa voidaan lääkitä ja kipua lievittää kylmäbalsamilla tai muulla viilentävällä voiteella, ja ihon viilentäminen onnistuu myös haaleaan veteen kastetulla pyyhkeellä. Voitele iho usein kosteusvoiteella ja muista pysyä poissa auringosta, kunnes iho on parantunut kunnolla. Jos iho on palanut pahasti, on aina paras hakeutua lääkäriin.

Aurinkosuoja

Voit suojautua säteilyltä 90-prosenttisesti käyttämällä oikeaa aurinkosuojakerrointa. Monet käyttävät kuitenkin liian alhaista suojakerrointa, levittävät liian vähän voidetta tai käyttävät voidetta liian harvoin. Suojakerroin 15

riittää useimmiten Pohjoismaissa, mutta kun matkustat ulkomaille, saatat tarvita korkeampaa kerrointa. Muista levittää aurinkosuojavoidetta uudelleen riittävän usein. Voidetta on levitettävä vähintään kaksi kertaa päivässä ja vielä useammin, jos käyt uimassa. Usein sanotaan, että voidetta on levitettävä kourallinen joka kerta.

Mikään aurinkosuojakerroin ei suojaa 100-prosenttisesti, joten älä ota aurinkoa sen ollessa korkeimmillaan ja suojaudu toisinaan vaatteilla.

Vinkki!

Liiallinen auringonotto ei ole hyväksi, vaikka käyttäisit kuinka paljon aurinkosuojaa tahansa. Auringonotto voi olla hyvä jakaa 30 minuutin jaksoihin.

Aurinko ja lapset

Alle 1-vuotiaita pikkulapsia ei saisi altistaa suoralle auringonvalolle. Muista, että lapsen iho on huomattavasti aikuisen ihoa herkempi, ja usein nuorella iällä saadut palovammat voivat johtaa myöhemmin ihosyövän kehittymiseen.

  • Huolehdi, että lapsi on varjossa klo 12–15, kun auringonpaiste on voimakkaimmillaan.
  • Käytä päähinettä, jotta herkkä hiuspohja ei pääse palamaan.
  • Käytä vähintään suojakerrointa 30 ja suojaa lapsen iho vaatteilla.

Aurinkoihottuma

Aurinkoihottuma voi muistuttaa ihon palamista, mutta se on itse asiassa allerginen reaktio auringon säteilylle. Aurinkoihottuma puhkeaa yleensä kesän alussa, ennen kuin iho on tottunut aurinkoon, ja katoaa muutaman päivän kuluttua. Muista suojata aurinkoihottuma auringolta, kunnes iho on parantunut. Paras tapa välttää aurinkoihottuma on olla kesän alussa varovainen auringon suhteen ja ennen kaikkea välttää auringonottoa klo 12–15, kun auringonpaiste on voimakkaimmillaan.

Kesäiset jalat

Kesällä on aika käyttää avokenkiä ja juosta paljain jaloin nurmikolla.

Jalat, jotka ovat suojassa suurimman osan talvesta, eivät ole kuitenkaan aina valmiit tähän. Usein jaloista muistetaan huolehtia vasta, kun kevät on ehtinyt pitkälle, jolloin kovettumia ja halkeamia on jo ehtinyt muodostua. Tällöin on tehtävä hieman tavallista enemmän, jotta niistä tulee taas pehmeät ja hyvinvoivat:

  • Ota jalkakylpy öljyn kanssa.
  • Viilaa kovettumat varovasti.
  • Voitele jalat rasvaisella kosteusvoiteella.
  • Nuku yö puuvillasukat jalassa.
  • Toista tämä tarpeen mukaan.
  • Voit ehkäistä kovettumia voitelemalla jalat joka ilta.

Vinkki!

Voitele kuivat ja hilseilevät talvijalat vartaloöljyllä, jotta niistä tulee mekko- ja shortsikaudeksi pehmeät ja kiiltävät.

Näytetyt tuotteet